Het lijt een steeds populairdere term te worden: influencen. In het nieuws word je doodgegooid met het begrip en veel mensen lijken hier ook mee bezig te zijn. Het wordt immers steeds makkelijker om een groot bereik te hebben door de digitale wegen. Voordat je begint met influencen moet je wel goed weten waar je aan toe bent. Het is namelijk niet eenvoudig en er komt meer bij kijken dan je in eerste instantie gedacht hebt. Het gaat namelijk ook om het opbouwen van een goede naamsbekendheid en opvallen tussen de grote hoeveelheid accounts op social media.
Een naamsbekendheid met groot publiek
Bij influencen zorg je ervoor dat je een grote aanwezigheid op social media hebt. Het publiek dat jij dagelijks gebruikt, luistert naar wat je te zeggen hebt. Een influencer wordt daarom ook vaak ingezet om bepaalde boodschappen over te brengen. Ook producten van bekende merken worden aangeboden door mensen met een groot aantal volgers. Het adverteren via social media hoeft hierdoor niet meer door het bedrijf gedaan te worden, maar mensen worden ervoor betaald of krijgen producten gratis om aan te bieden aan de doelgroep. Merken maken hier daarom handig gebruik van.
De risico’s van influencen
Influencen is hierdoor ook met een groot aantal risico’s. Waar het in eerste instantie voornamelijk bedoeld was om producten en diensten te adverteren, worden deze personen nu ook steeds vaker ingezet om bepaalde boodschappen over te brengen. Een voorbeeld hiervan is de #ikdoenietmeermee campagne, waarbij mensen opgeroepen werden niet meer mee te doen aan de maatregelen rondom corona. Doordat de volgers van een influencer ernaar luisteren kan er dus ook veel schade aangebracht worden. Als influencer moet je daarom altijd bewust zijn van de invloed die jij hebt en al helemaal in het geval van tieners.